V médiách sa hovorí o nedostupnosti ako nových, tak aj ojazdených vozidiel. Oslovili sme preto tuzemských predajcov a zistili, aká je situácia.
Na výrobu nových automobilov mal vplyv koronavírus as ním spojený nedostatok čipov i ďalšieho materiálu a následne aj inflácia. Ako sme písali, na vozidlá sa na konci minulého roka čakalo až jeden rok a tento rok sa objavujú ďalšie komplikácie.
Podľa Filipa Kučeru, riaditeľa marketingu AutoESA, sa situácia na trhu nových vozidiel nezlepšila, ba naopak. Po problémoch s chipmi prišla na rad komplikácie s dodávkou elektrických káblov, ktoré boli dodávané z Ukrajiny, a veľká časť automobiliek sa sústredila na výrobu drahších vozidiel na úkor lacnejších. Preferenciou výroby boli vozidlá s vyššou maržou, teda napr. BMW X5 na úkor BMW X3, a to isté platí aj pre ďalších výrobcov. Ponuka nových vozidiel je teda ešte nižšia ako v minulom roku a čakacie lehoty sa pohybujú minimálne od 6 mesiacov až po 24 mesiacov. Dôsledok tohto výpadku sa prejavuje na starnutí vozového parku, nie sú vozidlá pre operatívne lízingy, ktoré využívali predovšetkým firmy. Zároveň došlo u nových vozidiel k ďalšiemu navýšeniu cien, ktoré sa samozrejme ďalej prejavia u ojazdených áut, dodáva. Luboš Vorlík, výkonný riaditeľ siete AAA AUTO a Mototechna pre SR, k tomu dopĺňa, že na nové vozidlá čaká bežne rok a často aj osemnásť mesiacov či dlhšie.
Petr Přikryl, predseda Asociácie predajcov použitých automobilov – autobazárov (APPAA) SR, hovorí, že sa situácia nepatrne zlepšila, ale nedostatok polovodičov na výrobu nových áut stále trvá a pridal sa však ďalší veľký problém. Vojna na Ukrajine, ktorá spôsobuje nedostatok a zvyšovanie cien železa, hliníka, plastov alebo paládia, používaného v katalyzátoroch, ale aj niklu pre batérie a zvyšovanie cien energií. Na nové vozidlá sa mnohokrát čaká dlhšie ako rok, uvádza. Ani podľa Vladimíra Miškaniča, konateľa spoločnosti advii a technika Skoukniauto.cz, nie je situácia na trhu nových vozidiel úplne najružovejšia. Kórejské značky sú schopné dodávať niektoré modely a stupne výbav v rozmedzí 3 – 6 mesiacov, na vyššie stupne modelových radov a výbav si záujemcovia počkajú aj cez rok. Značky nemeckého koncernu, s ohľadom na objednané množstvo fleetových vozidiel, nedodajú klientom niektoré objednávky ani tento rok, opisuje.
Situácia sa teda u jednotlivých automobiliek mení stále takmer každým týždňom. Všeobecne ale zostávajú dodacie lehoty stále veľmi dlhé a ako spomína Martin Feller, riaditeľ predaja Louda Auto, naďalej je nedostatok najmä úžitkových verzií dodávok. Na druhú stranu sú podľa neho dodacie doby u niektorých verzií aktuálne veľmi priaznivé, iba počas dvoch alebo troch mesiacov. Príkladom môže byť Škoda Superb v niektorých verziách (bez LED Matrix svetlometov). Veľkí díleri si navyše stále držia vozidlá na okamžitý odber.
Ceny ojazdených vozidiel stúpajú
Ako podotýka Petr Přikryl, ojazdené auto logicky vzniká ďalším predajom nového vozidla. V posledných rokoch však obnova vozových parkov z dôvodu vyššie popísaného silne viazne a rad aj súkromných užívateľov si s ohľadom na neistú ekonomickú budúcnosť automobil necháva dlhšiu dobu. Ojazdený je teda nedostatok. Dopyt prevyšuje ponuku a ceny sa zvyšujú. Nikdy by ma nenapadlo, že sa v tomto vrátime do predrevolučnej doby, kedy si napríklad cena trojročného vozidla držala cenu vozidla nového, zhŕňa. Z dôvodu dlhej a neistej dodacej doby ľudia siahajú po ojazdených vozidlách čoraz častejšie. Aj napriek skokovému navýšeniu cien ojazdených vozidiel je dopyt vysoký a na trhu s ojazdenými autami potom často nastáva situácia – rýchlejšie vyhráva, pridáva Vladimír Miškanič.
Filip Kučera uvádza, že malé autobazáre postupne zanikajú, nemajú čo predávať a nie sú tak schopné udržať náklady pod kontrolou. V súvislosti so zdražením energií, PHM, ale aj ďalších komodít bežného života, stúpli mesačné náklady domácností, ktorým tak zostáva menej peňazí na obstaranie vozidla. Preto sa obracajú na predajcov ojazdených áut a dopyt po ojazdených autách stúpa. Začínajú sa tiež obchodovať vozidlá s alternatívnym pohonom, či už sú to hybridy alebo elektromobily. Ceny ojazdených vozidiel stúpli oproti minulému roku o ďalších zhruba 15 % a nemožno očakávať, že by do konca roka došlo k poklesu cien. Naopak ceny ešte nadrobno porastú. A to predovšetkým v segmente zánovných vozidiel, ktoré nahrádzajú nové vozidlá, a vozidiel, po ktorých je najväčší dopyt. Dôvodom nie je ani tak vyššia marža predajcov ako skôr zvýšené výkupné ceny, zvýšenie nákladov na logistiku a preverenie vykupovaných vozidiel, vysvetľuje.
V AAA AUTO a Mototechne v prvom štvrťroku tohto roku predali najviac vozidiel za toto obdobie v ich tridsaťročnej histórii s tým, že ľudia si ojazdené vozidlá kupujú nielen kvôli tomu, že na trhu chýbajú nové autá. Stále cítia vplyv covidu, kvôli ktorému ľudia preferujú cestovanie vlastným vozidlom oproti hromadnej doprave. Tiež zaznamenávame obavy z nástupu elektromobility. Časť ľudí sa obáva, že nákup elektromobilu bude nad ich finančné možnosti, a preto si chcú zaobstarať lacnejšie ojazdené vozidlo s klasickým motorom, dopĺňa Luboš Vorlík. Robert Imling, riaditeľ predaja ojazdených vozidiel Louda Auto, hovorí, že z dôvodu nevýroby nových vozidiel a obmedzených dovozov zo zahraničia poklesla v polovici roku 2021 krátkodobo ponuka ojazdených áut v Českej republike o cca 20 % pod dnešný stav av druhej polovici minulého roka sa rekordnými dovozmi ojazdených áut podarilo deficit vykompenzovať za cenu poklesu kvality dovážaných automobilov – pri vysokých cenách a nedostatku áut sa totiž oplatí opravy oveľa vážnejšie poškodených áut, ktorá by skôr zrejme skončila v šrote.
Ušetria podnikatelia kúpou ojazdeného auta?
Podľa Filipa Kučeru je to jednoznačné, a to najmä v prípade zánovných vozidiel, ktoré sú väčšinovo do roku staroby a do 10-tisíc km. Navyše s odpočtom DPH pre podnikateľov platiteľa. Také vozidlo má podľa neho hneď niekoľko výhod oproti novému: je hneď, bez čakacích lehôt – skôr zarába, má v podstate totožné vlastnosti s novými vozidlami, vrátane továrenskej záruky, navyše väčšinovo predĺženej, lacnejšia obstarávacia cena a ponuka je taká, že je možné poskladať aj menšie flotily. To platí aj pre ďalší segment ojazdených vozidiel, kde sú špecifickou skupinou úžitkové autá (od pic-up až po veľké dodávky). Na všetky ojazdené vozidlá môže získať podnikateľ výhodné financovanie od 0% akontácie so splátkou podľa svojich potrieb. Aj v prípade financovania získava podnikateľ DPH späť „ihneď“ av neposlednom rade získa kompletný zákaznícky servis od dojednania poistenia cez prihlásenie vozidla alebo napríklad možnosť výmeny vozidla bez udania dôvodov, popisuje.
Luboš Vorlík hovorí, že kúpou ojazdeného vozidla, ktoré bude napríklad do dvoch rokov veku, môže podnikateľ oproti novému ušetriť až 40 %, pretože cena auta najviac klesá v prvých rokoch po predaji. Najmä v súčasnej ekonomickej situácii je pre mnoho firiem a podnikateľov kúpa ojazdeného vozidla stále častejšou alternatívou. Je dôležité povedať, že mnoho týchto „zánovných“ vozidiel je ešte v záruke výrobcu, takže ich obstaranie je prakticky bez rizika, zdôrazňuje. Vladimír Miškanič podotýka, že ojazdený automobil bude stále lacnejší ako vozidlo nové. A ak sa to oplatí, podľa neho ovplyvňuje niekoľko faktorov, ako je napríklad vek vozidla, motorizácia, nájazd, preferencie a cash flow kupujúceho atď. parkov týchto firiem viazne. Menšie firmy a súkromie kupujúci kupujú ojazdené autá s jasnou servisnou históriou veľmi čulo a ojazdených áut sa každý rok predá trikrát viac ako vozidiel nových.
Po akých vozidlách je najväčší dopyt?
Žijeme vo veľmi konzervatívnej spoločnosti, kde sú stále zaužívané štandardy z dôb minulých a sú tým ovplyvnené aj nákupné zvyklosti obyvateľstva. Práve preto je najbežnejším vozidlom, o ktoré majú klienti záujem, naftový kombík, hovorí Vladimír MIškanič s tým, že z ich dlhoročných skúseností a praxe vyhráva u kupujúcich koncern VW. V posledných rokoch, napríklad od roku cca 2015, sa rapídne zdvihol záujem o kórejské autá. Vôbec prvýkrát v tridsaťročnej histórii AAA AUTO sú najpredávanejším typom vozidiel modely SUV, ktorých sa v máji v sieti autocentier AAA AUTO predalo 28 %. Nasledujú combi, MPV, hatchbacky a sedany. Pokiaľ ide o značky, jednoznačne vedú modely Škoda, ktorých sa v sieti AAA AUTO predáva zhruba 30 %, ďalej sú to vozidlá VW, Hyundai, Ford, Suzuki a Dacia, vymenúva Luboš Vorlík.
Tiež Martin Feller potvrdzuje, že v Českej republike je tradične najväčší záujem o všetky vozidlá značky Škoda a o druhé a tretie miesto v obľúbenosti aj tento rok naďalej bojujú značky Hyundai a Volkswagen. Súkromní záujemcovia tiež stále viac vyhľadávajú vozidlá kategórie SUV, zatiaľ čo firmy stále objednávajú skôr klasické vozidlá s praktickou karosériou kombi. Predaj elektromobilov rastie v Českej republike len minimálne. Naďalej sa registrácia vozidiel s nulovými emisiami drží pod 2 % celkového trhu. S postupným príchodom nových modelov s elektropohonom (napr. ŠKODA ENYAQ Coupé RS iV) však evidujeme mierne navýšenie aspoň záujmu a dopytov, dodáva.
Podľa Petra Prikryla pri nových vozidlách víťazí domáci Škoda (najpredávanejšími modelmi sú Fabia, Octavia, Superb, Scala a Rapid) a nasledujú: Hyundai, Volkswagen, Opel Astra, Toyota, Kia, Mercedes-Benz, Peugeot a Ford. Škoda je na prvom mieste aj v ojazdených autách. Ďalší v poradí je Volkswagen, Ford, Hyundai a Renault, dopĺňa. V AutoESA je najobľúbenejšia Škoda, VW, Ford, rodinné a SUV, ale je tu aj rastúci záujem o e-autá a zánovné vozidlá. V tomto roku je zrejmé, že kupujúci vyhľadávajú praktické rodinné autá. Kto nekúpi teraz, bude mať bohužiaľ stále menší výber vzhľadom na výpadky vo výrobe nových áut, podotýka ďalej Petr Přikryl.
Vek vozového parku môže narastať
Ako informovala ČTK, štáty Európskej únie sa 29. júna zhodli na návrhoch, ktoré majú prispieť k splneniu klimatických cieľov európskeho bloku pre rok 2030. Patrí medzi ne aj skôr ohlásený koniec predaja nových áut s emisnou stopou plánovaný na rok 2035. Česká ministerka životného prostredie Anna Hubáčková k tomu pre ČTK dodala, že v roku 2035 nekončí predaj áut so spaľovacími motormi, a potvrdila, že pokiaľ autá budú mať čisté alternatívne palivo, môžu byť predávané. Podľa Petra Přikryla v dôsledku toho bude veľmi pravdepodobne narastať vek vozového parku a najmä domácnosti budú dlhšie prevádzkovať svoj automobil, pretože im nebude vyhovovať elektromobil alebo pre nich bude príliš drahý. Plán musí ešte schváliť Európsky parlament, čo pevne verím, že sa tak nestane, uzatvára.