Kam smeruje oblečenie do práce? Keď budete bazírovať na formálnosti, budete čoskoro za dinosaurami. Kanceláriam vládne voľnejší dress code, trendom je hlavne pohodlie.
Hore košele, dole crocsky a domáce nohavice, v horšom prípade od pyžamá, v lepšom prípade legíny alebo tepláky. Práca na diaľku, kedy pri videohovore zaberá kamera len tvár a ramená, maximálne do pása, je z hľadiska uvoľnenia všetkých pravidiel pracovného oblečenia zvodná. Kto by sedel doma na home office v kvádre alebo v kostýme? Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že posledný klinček do rakvy prísne odevný biznis etikete zasadila práve predovšetkým pandémia. V skutočnosti však skôr iba zviditeľnila trend, ktorý sa rozvíjal už dávno pred ňou.
Koniec kravát a boom bielych tenisiek, hlásali tento rok v júni Financial Times na úvod svojho prepisu podcastu o tom, čo sa stalo s odievaním v post-pandemických kanceláriách. Už v prvom covidovom roku si zase v The Guardian všimli, že to nie je len vírus a vtedy nedobrovoľný príklon k Zoomu, čo premieňa chápanie dress code. Vplyv na jeho premenu prisúdili aj tomu, že ľudia viac premýšľajú o environmentálnych dopadoch svojho obliekania a tiež sa premieňa životný štýl. Pokiaľ napríklad niekto častejšie volí v meste pre cestu do práce bicykel, jeho spôsob obliekania to zákonite posunie. Nehľadiac na to, že spôsob pracovného obliekania mení aj samotné usporiadanie pracovného priestoru, keď ľudia častejšie v kanceláriách nemajú svoje fixné miesto a menia miesto na prácu podľa toho, čomu sa práve potrebujú venovať.
Pohodlie je trend číslo jedna
Ako potvrdzuje aj Veronika Parízková, šéfredaktorka webu o designe CzechDesign.cz, upúšťanie od prísne formálneho oblečenia v práci nie je žiadna pandemická novinka. Trend odklonu od formálneho oblečenia nastal už dávno pred covidom. Ten vývoj iba akceleroval, upozorňuje. Pred formálnosťou víťazí v oblečení na plnej čiare pohodlia. A navyše sa podľa Veroniky netýka stav, keď ľudia volia radšej pohodlie pred zviazanou formou, iba módy. Odráža sa to napríklad aj v spôsobe stolovania alebo bývania, prípadne aj v spôsobe trávenia času v kancelárii. Potreba cítiť sa pohodlne a nebyť zviazaný konvenciami prestupuje skrátka do našich životov čoraz viac, komentuje súčasný trend, ktorému sa napokon prispôsobuje aj to, ako sa designujú a vybavujú kancelárske interiéry.
V oblečení sú uvoľnenejší nielen kreatívci, ale aj bankári
Uvoľnenie v oblasti obliekania sa pritom netýka len kreatívnych profesií alebo firiem, ktoré si vo všeobecnosti nijako výrazne nepotrpia na formálnosť, ale tiež, na druhej strane spektra, aj relatívne konzervatívnejších až konzervatívnych odborov, ako je napríklad bankovníctvo. Už v roku 2018, teda dávno predtým, ako verejný priestor zaplavilo slovo „covid“, zmenili dress code napríklad v ČSOB. Prešli na menej formálny a uvoľnenejší štýl business casual (ženy tak možno môžu skrátiť sukne a muži zložiť sako) až smart casual, čo podporili ako zamestnankyne a zamestnanci oslovení v dotazníkovom šetrení, tak klientela pobočiek banky. Úlohu v tom hrá aj nová generácia, mladší ľudia už si na prílišnú formálnosť tuplem nepotrpia a nepríde im divné, keď má ich bankár na sebe džínsy a bankárka nechá v sparnom lete doma pančucháče.
S našimi zamestnancami zdieľame dlhodobo pravidlá a odporúčania, ktoré sa týkajú odievania. Obdobie pandémie nemalo na túto oblasť výrazný vplyv, hovorí k tomu tlačový hovorca skupiny ČSOB Patrik Madle s tým, že v obliekaní u nich stále platia niektoré všeobecné pravidlá a konkrétne odporúčania smerujú napríklad smerom k ľuďom z pobočkovej siete. Zamestnanec by mal vždy dokázať vyhodnotiť, aký odev využiť pre danú situáciu. Iné to bude pri stretnutí s klientom alebo pri kreatívnom meetingu s kolegami. Podľa toho sa mení aj dress code. Dôležité pre nás zároveň zostáva prijímať jedinečnú osobnosť každého nášho zamestnanca, odkazuje aj na cit, súdnosť a zodpovednosť každého jednotlivca, ktorý v banke pracuje.
Konzervatívny dress code? Idem pracovať inam!
Uvoľnený trend napokon potvrdzuje aj pohľad za oceán. Už v roku 2019 urobila personálna agentúra Randstad v Spojených štátoch prieskum, zameraný na to, aké oblečenie ľudia do práce preferujú. Ukázalo sa, že tretina respondentiek a respondentov by dokonca odišla z práce alebo by neprijala pracovnú ponuku, keby ich zamestnávateľ príliš tlačil na to, že majú v práci zachovávať konzervatívny dress code. V rovnakom roku tiež putovala k japonskej vláde petície, ktorá brojila proti zvyklosti, ktorá žiada od žien v práci vysoké podpätky.
Nebuďte „underdressed“ a podporte (možno) oblečením svoju produktivitu
Na čo si dať aj v uvoľnenej atmosfére pri obliekaní pozor? Dôležité je nedostať sa do pozície „underdressed“, teda niekoho, kto príde čo do stupňa formálnosti nedostatočne oblečený, respektíve oblečený tak, ako zásadne nezodpovedá situácii.
A aj keď sa dnes celkom rozostrujú hranice toho, čo je oblečenie do práce a čo nie, napriek tomu nie je najlepší nápad vôbec nerozlišovať pracovný odev a oblečenie na voľný čas. Veľa však záleží na odbore, v ktorom sa podniká alebo pracuje, a na tom, aké sú v ňom zvyklosti. Zatiaľ čo výrazne kreatívne prostredie znesie aj kraťasy či športové oblečenie, obchodník alebo konateľ firmy majú mantinely predsa len stále trochu zúžené. Stále tiež platí, že „šaty robia človeka“ a sú tým, čo komunikuje navonok, z čoho majú druhí prvý dojem, ako na ne človek pôsobí, aký úsudok si o ňom na prvú dobrú ostatní urobia. A ako si ho zapamätajú. Pre to je konkrétnym príkladom napríklad podnikateľka Simona Kijonková, spojená so skupinou Packeta, do ktorej patrí aj logisticko-technologická spoločnosť Zásielkovňa. U Simony Kijonkovej sú šaty a výrazne ženský vzhľad srdcom jej osobnej značky.
Nakoniec sa zdá, že trochu ostražitosti si žiada aj otázka obliekania a produktivity. Pretože jasný trend nie je len uvoľnené obliekanie, ale aj výskumy, ktoré si berú na mušku naozaj všeličo, nájsť sa dajú aj tie, ktoré skúmajú dress code z hľadiska pracovnej produktivity. Výsledky však sú natoľko rôzne a protikladné, že sa dajú zhrnúť akurát tak v štýle chytrej horákyne: voľnejší dress code produktivitu buď zvyšuje, alebo znižuje. Interpretovať to možno zrejme aj tak, že je to dosť individuálne a je potrebné si nájsť taký štýl pracovného obliekania v súlade s prostredím a zvyklosťami v ňom, ktorý každému sedí a predovšetkým ho subjektívne v pracovnom nasadení pozitívne podporuje.